Technológia: II. rész - Szoftver

2006.02.12. 15:05 bazso

No, mióta elindult az iWiW, hallottunk sok jót és rosszat a szoftverrel kapcsolatban, felkiáltásokat, hogy miért is javascriptben írtuk az alkalmazást, hogy a JSP már a múlté, stb.

A kedves érdeklődőknek most egy gyors betekintés nyújtanánk, egy kis historikus áttekintés, önfényezést, mentegetőzést, ésatöbbi...

A múlt

Mikor anno elindult az iWiW, a gyors, hatékony és egyben egyszerű megoldásként kézenfekvő volt a megvalósításhoz a PHP és a PostgreSql használata. Aztán az oldal beindult, jöttek a hozzáfejlesztések, az egyre nagyobb látogatottság, és egy idő után elérte az alkalmazás a nehezen működtethető, a "kód lassan olyan, hogy inkább hozzá se nyúljunk" szintet.

A döntés

Lépni kellett, persze jött a kérdés, hogy milyen irányba.

Lehetőségből azt gondolná az ember, hogy van sok, csak hogy a PHP-t, Java-t, .Net-et említsük, de persze ne feledkezzünk meg a perl, python, c és egyéb, a webes fejlesztésben már nehezebben alkalmazható megoldásokról. Egy ilyen döntés esetében az ember próbál okos lenni, de mellette saját kompetenciáit, tapasztalatait is szem előtt tartja. Mindezt összevetve jutottunk arra, hogy a Java irányt választjuk, és eddig ezt nem bántuk meg.

Ennyit a bonyolult bevezetésről, nézzük is meg, miről van szó pontosan.

Az alkalmazás felépítése

MVC. Az első kulcsszó, amit egy ilyen rendszer fejlesztésénél az ember szeme előtt lebeg. Mi is ez? Egyszerű: bontsuk jól elkülöníthető rétegekre az alkalmazásunk, ami majd később sok gondunkat megoldja, ha bővíteni, skálázni kell a rendszert.

Most eltekintek a szakzsargonoktól, íme egyszerű felsorolás a rétegeinkről, emészthető formában:

  • Adatelérési réteg
    Ennek a rétegnek a feladata, hogy az üzleti logika számára a kért adatokat az adatbázisból, az objektum-cacheből, vagy egyéb más helyekről szolgáltassa, valamint fogadja. Fontos, hogy ezen a szinten történjen meg annak a vizsgálata, hogy mi jöhet a cacheből, mi az adatbázisból, és persze a legfontosabb, hogy mindez a lehető leghatékonyabb, leggyorsabb formában. Ezen a szinten valósulnak meg a wiwd kommunikációk is.

  • Üzleti logika
    Legegyszerűbben megfogalmazva itt történik meg az adatok összeállítása, felhasználók ismerőssé jelölése, fórum hozzászólások mentése, stb. Minden funkció, ami a felhasználók kattintásaiból vagy háttérfolyamatokból erednek.

  • Megjelenítési réteg
    Az alkalmazás legbutább rétege, JSP-ben megvalósítva, feladata az üzleti réteg által szolgáltatott adatok megjelenítése (magyarul a html oldalak összeállítása). A JSP-t és az üzleti logikát homlokzati (facade) osztályok kötik össze.
    Lehet azon vitatkozni, hogy a JSP-t érdemes-e template-t rendszerként alkalmazni, nem jobb-e erre a célra a Velocity vagy társai, azonban egy dolgot leszögezhetek, nincsenek Java kódok a JSP-ben :)

Pár technikai adat:
  • Java: 1.5
  • Servlet: 2.4
  • JSP: 2.0
  • Felhasznált taglibek: jstl, core, fmt, iwiw :)
  • Java osztályok száma: ~800db

Nemsokára kicsit bővebben még a következő témák várhatóak: objektum-cache (OSCache, memcached), wiwd, keresés (lucene), valamint pár tapasztalat, amit úgy gondolunk, megosztunk veletek, hátha valakinek a segítségére lesz a későbbiekben...

UPDATE:
Jól megkaptam a többiektől, hogy egyáltalán nem vagyok egy vicces bloggoló, és ráadásul senkit sem érdekel, amit itt nyomatok, de nem adom fel, lesz további rész :)
UPDATE 2:

Többen megkérdőjeleztétek, hogy ekkora hardveren miért nem megy jobban a site. Nos, van egy terület, amin tudjuk hogy változtatnunk kell, és ez okozhat hullámzást a teljesítményben, dolgozunk is rajta, de mindezt leszámítva elmondható, hogy ekkora számú konkurens felhasználószám kiszolgálására kell ez az infrastruktúra

106 komment · 1 trackback

Címkék: tech szoftver

A bejegyzés trackback címe:

https://iwiw.blog.hu/api/trackback/id/tr144252

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: dev2 - webfejlesztés » IWIW és a 900Mbit/s esete 2007.08.17. 06:51:25

[...]http://iwiw.blog.hu/2006/02/12/technologia_ii_resz_szoftver[...]

Trackback: Techies blog 2006.02.16. 21:01:55

iWIW technológiai háttérAz iWIW blogban bukkantam rá néhány érdekes bejegyzésre, ami a rendszer hardver hátterét és az alkalmazás felépítését boncolgatja. A hardver…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. NGR · http://eszkijarat.freeblog.hu 2006.02.12. 16:17:43

dwd, nmd: ezeket nem lehetne inkább a fórumba, vagy esetleg az adatlapján található "jelentem!"-be beírkálni? köszi. engem is bejelölt, jeleztem is az illetékeseknek.

KelvinMaster · http://www.iberion.hu 2006.02.12. 16:18:41

Szerintem a Java jó 5let volt :)

Amúgy nagyon érdekesek ezek a cikkek. A frissíts óta egyébként szerintem felgyorsult valamejjest a dolgo, csak a képek nagyon alssúak, de egyébként szerintem jó! Csak így tovább iWiW :D

TL 2006.02.12. 16:22:57

Kedves bazso, bloggolj tovább, szerintem igenis szükség van ilyen gépház-felhasználó kommunikációra ahol betekintést kap6unk, h mi hogyan van & müködik. Sztem abszolút pozitív a tevékenységed, ne add fel, hajrá!! :)

Gee 2006.02.12. 16:44:10

Hali!

Engem érdekelnek az ilyen leírások.
Az meg nem baj, ha egy blog nem vicces.

dwd 2006.02.12. 16:45:55

sztem elvan az itt is :D
de joh ;]

kobak · http://www.kobak.org 2006.02.12. 16:48:39

Engem is erdekel. Kivancsian varom a kovetkezo reszt is! :-)

Mágus · http://alfazonesoft.ath.cx 2006.02.12. 17:37:49

jól összetett rendszer... talán kicsit túlbonyolítva, de hajrá!
sztem a képek számát korlátoni lehetne (ha nincs)... sztem userenként 10-15 kép limit felgyorsítaná nem? és annál több nem is nagyon kell...
képtárnak ott a tar.hu

Petra 2006.02.12. 19:25:05

Segítséget szeretnék!!!
Nagy nehezen bejutok a kezdőlapra,de amikor beszeretnék lépni valahová egyből kidob a bejelentkezéshez!!!!!
Nem tom mit kéne csinálni, azt se tudom,h kinek kell ezért szólni. :(
Légyszi segítsen valaki!!
Köszönöm szépen

Don Gatto 2006.02.12. 19:39:38

Egyetértek Mágussal, adatlapon meg lehet adni kep.tar-os linket is, ha valaki galériát akar berendezni... Egyébként mintha lenne limit, nem? :-)

A blog nagyon is kell, biztosan sokakat érdekel, hogyan fejlődik a WiW. (Ja, mindenki mondja, hogy "iviv", de ettől a falra mászok! wiw és kész! :-D)

András 2006.02.12. 20:04:50

Szia!

Először annyit, hogy szerintem ez a rész szűkszavúbb lett, mint az első. Szertinem lehet egy picit részletesebb, technikailag pontosabb (lássuk be az MVC egyáltalán nem réteg szerkezet.) Ha már az MVC-nél tartunk, akkor hadd kérdezzem meg használtok valamilyen MVC frameworkot?
Azt meg lehet tudni, hogy hol van a rendszerben a szűkkeresztmetszet?

Csak így tovább! Még lesz ám egy csomó kérdésem! :)

deejayy · http://deejayy.hu/ 2006.02.12. 20:24:36

kedves magus, es dongatto.

nyilvan nem veletlenul nem lehet url-t megadni a kepeknel. ez a rendszer zart, es ha barki kulso url-re mutat, peldaul tudna merni, hogy hanyan neztek meg az adatlapjat, es egyaltalan ki volt az.

az iwiw uzemeltetoi ezeket az ertekes informaciokat maguknak akarjak megtartani.

keli 2006.02.12. 20:28:03

Csatlakozom azokhoz, akik biztatnak, hogy meg tobb reszletet is kozolhetsz :)

Akit nem erdekel/nem ert hozza, az mar igy is skippelni fogja, aki viszont kivancsi, az meg alig kap valamit :)

na de azert mi halasak vagyunk ezert is ;)

keli 2006.02.12. 20:50:07

ja, es leven ez eddig nem merult fel: ez a ket utolso post hozzaszolasaiban vettem ugy igazan eszre eloszor, hogy a tisztelt GH mar komolyan kommunikal a nezosereggel (persze hal' Istennek eddigre mar lecsillapodott a "mikorleszmarmeghivo" es "meghivot leccilecci" aradat :P ) es en legalabbis nagyon ertekelem. Gondolom masok is vannak, akik osztjak a velemenyem.

Es persze majd ne hagyjatok ki a sorozatbol az olyan alapabb dolgokat, mint oprendszer, szerverek (mmint milyen szoftver), db. satobbi, mert azon is lehet majd jo nagyokat flamelni :) :) Igen, valahol egy valaszkommentben valaki roviden megemlitette ezeket, de ne sajnaljatok erre sem egy kis kivesezest ;)

bazso 2006.02.12. 20:57:14

András: saját keretrendszert használunk, de ezek mind az MVC, Facade és egyéb irányok, elvek megvalósításában segítő könyvtárak, nem egybefüggő nagy keretrendszer (mint pl. egy struts). Megvannak az előnyei, hátrányai is, számunkra fontos volt, hogy pontosan tudjuk, hol mi történik, tudjuk hol mire kell figyelni, stb.

Lesz még bejegyzés, ami kicsit talán jobb rálátást ad bizonyos dolgokra.

Péli Péter 2006.02.12. 21:01:39

A legkomlyabb az amikor "lécccé lécccii küldjetek nekem meghívót" aztán oda se írja még az email címét se :D

csj · http://blogs.sun.com/csj 2006.02.12. 21:32:20

Használtok valamilyen O/R eszközt (hibernate, jdo, stb)?

bazso 2006.02.12. 21:37:42

csj: nem, saját, generált adatelérési réteget használunk, a cache-el megspékelve, erről hamarosan bővebben... hibernate versenyben volt sokáig, de végül nem. Máshol persze használjuk, nagy szeretettel... :)

Horvath I 2006.02.12. 21:44:29

Sziasztok, hogy kell egy régi sikertelen regisztráció maradékait törölni teljesen? Csak az adatokat tudtam, de az "üres" rész fizikailag ott maradt :)) Kösz előre is. I.

Gyömbér 2006.02.12. 22:43:08

Kérlek, segítsetek! Elrontottam a meghívómat, elírtam, így rossz, nem létező e-mail címre ment, majd vissza is jelezte a rendszer, hogy híbás, nem létező felhasználó. Elbuktam a meghívómat, és ráadásul nem tudtam meghívni, akit valójában akartam. Van erre az esetre vmi megoldás???
Köszi a segítséget!

Momo 2006.02.12. 22:56:13

Gyömbér, ez sajna elveszett akkor már.
De ha drukkolunk a Gépháznak akkor nemsoká minden megy redesen:)))

Tünci 2006.02.12. 23:05:46

Miért nem lehet több embernek elküldeni a meghívót?
Ott van, hogy meghívottak, és mégsem megy.
;-vel elválasztom, és semmi.
Mikor lesz már normálisan több meghívó, mint régen?
áááááááááá
Miért nem válaszol a gépház amit neki küldök üzit?
Valaki tudja, hogy mi ez a töketlenkedés?:)

SP 2006.02.12. 23:16:28

Tünci!
Talán lépj a blog kezdőlapjára, és kicsit lejjebb olvasd el a meghívóra vonatkozó részeket.. mielőtt másokat idegesítesz hülye kérdésekkel... Köszi!

SP 2006.02.12. 23:18:22

Ja, és grat a bloghoz.. Tetszik, és abszolút hasznosnak tartom. Aki meg röhögni akar, az keressen egy vicces blogot! :) Ez így jó, ahogy van!

pihe 2006.02.12. 23:28:53

Hy all.nos engem az idegesit ,hogy 1db meghivót kaptam csak!ha ugy 10 db lenne akkor még azt mondom okés,mert a többiek tudják a baráti kört bőviteni.amugy meg nagyon lassu lett a rendszer!!sorry de ez a véleményem meg a problémám.by by

paul 2006.02.12. 23:45:30

Ha elolvastad volna az előző postokat akkor kiszűrted volna h az az egy meghívó mennyi plussz felhasználót eredményezett. Ami azzal egyenlő h még lassabb lesz a rendszer!

demkari 2006.02.13. 00:02:31

Sajnálom,de én sem találom a meghívóra vonatkozó részeket...
Amúgy tök jó lett a honlap,csak az az egy meghívó szerintem is kevés...

demkari 2006.02.13. 00:06:08

oksa,megtaláltam!!!

sebcsaba 2006.02.13. 00:22:14

A téma érdekel, bár nekem ez a post nem sok újat mondott...

Lehet hogy lavinát indítok, de mi volna ha valamilyen szinten nyílttá tennétek a forrást?

Szerintem van itt egypár hozzám hasonló hülye fanatikus akik talán segítségetekre lehetnének...
(Aztán jutalom, pl öt új feature után SQL - select only - hozzáférést kapnának) ;]

Az elejét komolyan gondolom.

PAStheLoD · http://pasthelod.ashes.hu/ 2006.02.13. 00:24:52

jeje , technikai részletek jöhetnek, a "hogy töröljük a bélát" kommentek meg mehetnek ;]

M-odell V-iew C-ontroller triumvirátus meg alap. OO úgyszintén. nem tudom mikor volt még az a PHP-s idő, amikor enélkül nekiestetek, de WiW már régóta van, szóval akkor biztos jól döntöttetek ;]

800 osztály , ebből mennyi a saját, kézzel írott, és nem csak egy "getA() { return this.A }"? :)

bazso 2006.02.13. 00:31:30

PAStheLoD: abszolút azok csak a saját, nem egysoros/metódusos osztályok, de igazából valljuk be, semmitmondó szám az, kevésbé hozzáértőnek azonban érdekes - bár ugyanannyira semmitmondó - adat lehet :)

Amennyire rálátásom van a piacra, az MVC annyira nem is alap, mint amennyire gondolná az ember... sajnos.

Technikai részletek majd még jönnek, a héten valamikor pl. a cache-ről "pár" szóban... :)

Calibaen 2006.02.13. 09:18:38

a db gyanítom már nem postgre-ben van. oracle-t használtok vagy valami mutáns sql klónt? ;)

amúgy thumbs up meg minden a kemény melóért, de már én is nagyon várom, hogy megtudjam, hogy hol van a rendszerben a szűkkeresztmetszet és hogy lássam, amikor kiirtjátok belőle és huss! hasítani fog a rendszer.

csak így tovább!

bbalint 2006.02.13. 09:20:16

és azt szabad tudni, hogy milyen op'rendszer van a vason?

agarob 2006.02.13. 09:46:10

Minden elismerésem a csapatnak! :) Nagyon élvezem ezeket a technikai részleteket, mivel csíra, kezdő programtervező vagyok, és legalább kapok egy kis rálátást a világ dolgaira :)
Akik meg nem tudnak türelmesen várni addig amíg a problémák megoldódnak, azok töröljék a regisztrációjukat és keressenek más szórakozást :P

trm · http://trainmodeller.freeblog.hu 2006.02.13. 09:58:58

Még több részletet :) Gondolom a t-online-nál vagytok hostolva, az infoparban (itt a szomszéd épületben), pár képet nyomjatok már a vasakról is :)

Boca · http://www.VRtheworld.com 2006.02.13. 10:11:50

"perl, python, c és egyéb, a webes fejlesztésben már nehezebben alkalmazható megoldások"

Hahahahaha

Éder 2006.02.13. 10:57:52

Ha én üzemeltetném az iwiw-et, akkor minden feltöltött képet szépen automatikusan összepréselnék max. 800x600-as méretre... Az oldalak böngészése közben az egyik leglassabb dolog, ha valaki 6 megapixeles képet tesz fel és azt kell letölteni.
De komolyan? Minek ekkora felbontású kép az oldalra?

giotto 2006.02.13. 11:20:01

"...hogy miért is javascriptben írtuk az alkalmazást, hogy a JSP már a múlté, stb..."

azert a javasciptnek es a JSP-nek koze nincs egymashoz, max annyi, hogy a JSP(JAVA SERVLET PAGES) templatejeibe be lehet illeszteni javascripteket...
Bar ez mellekes.

"Java osztályok száma: ~800db"

huha!!!

ez most komoly???
Ez mind sajat osztaly???
nem akarom itt senkinek sem a szakmai kvalitasat megkerdojelezni, egy ekkora rendszer epitese elott valszeg jo lett volna elolvasni a kovetkezo konyvet: "Eric Gamma,.... :Programtervezesi mintak"...

bazso 2006.02.13. 12:13:45

giotto: pont azért idéztem a javascriptes dolgot, hogy bemutassam, mennyire nem értik az emberek a különbséget jsp, java, javascript között, és emiatt szerettem volna tisztázni a dolgot a fejekben...

és mint azt már egy kommentben jeleztem, a 800-as szám abszolút semmitmondó, statisztikai adat, a rendszer ismerete nélkül szerintem kár lenne bármi konzekvenciát levonnod a rendszer tervezésével kapcsolatban...

tc 2006.02.13. 12:33:10

Kedves Gephaz!

Most hogy nagyon limitalt a meghivo kuldes ugyse igazan tudnam kihasznalni de a kesobbiekre .... Nem lehetne esetleg japan nyelvu is az oldal? Nem tudom milyen alapon valasztodtak ki a nyelveket amin hozza lehet ferni de eleg ossze visszanak tunik. koszonom hogy gondolkoztok/tatok rajta.

kedves gephaz 2006.02.13. 12:51:15

az egyetlen ami igazan erdekel, hogy kinek a legnagyobb a szam a neve mellett?

Rung András · http://www.artitude.hu 2006.02.13. 13:22:58

Kedves Gépház!

Operán mennyire teszteltétek az oldalt. Mozillával még el el döcög nekem, de operával rendszeresen totál lefagy, semmi nem megy.

üdv

András

Szerb Tamas 2006.02.13. 13:47:02

Kedves dwd, Kedves wiw.

Ideznem a gephaznak (wiw@wiw.hu, a wiw.hu SOA rekordjabol szedett email cim) irt levelemet. Szerintem midnent megmagyaraz:

Kedves WiW!

Immaron tapasztalom, hogy az azonositomat toroltetek. Ezzel semmi
gondom nincs, mvel ezt magam is meg kivantam lepni az elozo nap, ahol
tapasztaltam, hogy ez a szolgaltatas eppen nem mukodik, ami egy kicsit
meg is lepett, mivel az osszes tobbi mukodott. (kiprobaltam)

Fura. Ekkor eldontottem, hogy akkor en ki kivanom magam tiltatni,
ezert szep egyesevel elkezdtem mindenkit bejelolni ismerosnek;
feltetelezve hogy ezt eszreveszitek, ugyanakkor ugyelve arra, hogy meg
veletlenul se okozzak technikai problemat Nektek. Ergo nem anonym
networkrol, hanem sajat IPmrol, DoS-t nem okozva oldottam meg a
kerdest.

Viszont most azt kernem toletek, hogy mivel en magamat nem tudtam
torolni, Ti nem tudom hogy tiltottatok-e vagy toroltetek, kerek egy
visszajelzest, hogy a magyarorszagi adatkezelesi torvenyek ertelmeben
maradektalanul toroljetek az adatbazisbol, es errol kuldjetek nekem
egy ertesitest emailen.

Ugyanakkor javasolnam, hogy a letiltas/torleskor kuldjetek egy ertesitest.

Maradok tisztelettel, tovabbi sok sikereket kivanok, amennyiben ezt a
nehany zavaro dolgot fixaljatok:

--
VWOL

PS.

Vegigneztem, a weboldalon semmifele felhasznalasi feltetelek resz nem szerepelt. Ezen jelensegekre csak fel kivantam hivni a figyelmet.

SERious 2006.02.13. 14:46:31

Sztem lehetne valami automatikus képátméretezést beiktatni nem? mármint ne ma megjelenítéskor, mert akkor ugye van, hanem egyáltalán a tároláskor/feltöltéskor.
csak egy ötlet..

PAStheLoD · http://pasthelod.ashes.hu/ 2006.02.13. 15:32:55

w~hahha .. a képátméretezésért kommentelők write-only módban vannak, vagy mi? Ez egy posztnak a II (második.. tudod, ami az első után jön) része. Ott ezeket már tisztázták.

Tudtommal lehetség törölni magadat. A profil törlése opciónál.

Szerb Tamas 2006.02.13. 17:23:05

igen, valoban. kicsit fura, h 2 ora alatt 5x probaltam, es mindannyiszor 500-at kaptam valaszul.

TANK 2006.02.13. 17:41:05

Helló!

Nos, küldenék meghívot, de a meghívó elküldése gombra visszamegy a szerkesztéhez...
Valami nem kóser, megnéznétek?
Köszike!

Dari 2006.02.13. 18:06:49

Petra is jelezte, nekem is hasonló a problémám.
Péntek óta csak hébe-hóba sikerül belépnem. ( a lap nem jeleníthető meg) és ha be is lépek 1-2 lépés után kidob.
Nem tudom mi az oka, másoknak jól működik.
Chello-t használok.

Köszi
Dari

Dari 2006.02.13. 18:07:48

Ja, azt akartam még hozzáfűzni, hogy több gépről próbáltam (4) egyikről sem ment. Egy közös van bennük, a chello.

Dari

lev_iii 2006.02.13. 18:09:13

Bárki is mondta, hogy ez felesleges és őt nem érdekli, ne olvassa! Engem viszont érdekel és várom a folytatást :)

Hajrá Bazsó :))

Gálusz Gábor 2006.02.13. 18:56:26

Sziasztok:)

grat az egész oldalhoz:) Problémám igazán csak a képek "szekcióval" van. Nem tudom normálisan sorbarakni őket... 2006-ban pedig egy x szempont szerinti sorbarendezés technikailag nem hiszem , hogy különösebb problémát kell hogy okozzon...

üdv.

G.G.

müzso 2006.02.13. 20:28:02

"Jól megkaptam a többiektől, hogy egyáltalán nem vagyok egy vicces bloggoló, és ráadásul senkit sem érdekel, amit itt nyomatok, de nem adom fel, lesz további rész :)"

Oda se figyelj az ilyesmire. :-) Ez a blog nem kabaré, hanem háttérinfok gyűjtőhelye az iwiw működéséről. Szerintem pont jól csinálod, így tovább.

Guram 2006.02.13. 21:09:52

Csak így tovább, érdekel a téma. Az előadásaimon néha bejönnek a poénok, néha meg ott ülenk mint a hal. Nagyban függ a hallgatóságtól. Örülök, hogy megosztjátok tapasztalaitokat, ez is egy tudástár, ami mindannyiunk javára válhat. Rendszeresen figyelni fogom a techikai részleteket.

ágens 2006.02.13. 21:28:34

Csak arra lennék kíváncsi, aki ilyet ír: "Ismerősnek ne vegyél fel, én se foglak se Téged, se senkit felvenni..." és 0, azaz nulla ismerőse van, az mit keres az iwiw-en?
"Problémám igazán csak a képek "szekcióval" van. Nem tudom normálisan sorbarakni őket..."
Ennél nagyobb problémák is vannak....

gRÉ 2006.02.13. 22:20:14

sztem az iwiw sikere a képek, úgyhogy arra kéne rágyúrni...

nem új ablakban megnyíló, lassan betöltődő nézőke kéne, hanem olyan, amivel egyszerre több képet is meg lehet nyitni, vagy gyorsan végigpörgetni őket.

Az is fonti lenne, hogy látszódjon, ki rakott fel új képet (pl. "Rendezés a képek feltöltésének sorrendjében"), mert ez nem mindig derül ki, ha az új kép nem a főkép...

Ha megoldjátok, nagy lépést tesztek a frankóság felé :)

BBking · http://www.bbking.com 2006.02.14. 09:37:08

en ismerem TOmat! :)
ne toroljetek!

BBking · http://www.bbking.com 2006.02.14. 09:42:20

Szerintem a gugli mar reg megvette a cuccot :)
ahhoz kepest ekleg karcsu a vas :)

Siska Ádám 2006.02.14. 10:22:04

Kedves Gépház!

Nem gyorsítaná meg a rendszer képekkel kapcsolatos részét, ha mondjuk korlátozva lenne a feltölthető képek mérete? Csak mert sokan úgy használják ki a 2MB helyet, hogy egyetlen, hatalmas képet töltenek fel, aminek egy ilyen rendszeren nyilván semmi értelme. Arról nem is beszélve, hogy mondjuk modemes felhasználóknak irdatlan sok idő, amíg egy ilyen "túlméretes" képet letöltenek...

butcher 2006.02.14. 10:46:41

Akkor csomóan nemtunák feltölteni a képeket :] Józsibácsi nemjön rá hogykell lekicsinyíteni a képet :]

Szerb Tamas 2006.02.14. 11:43:49

BBKing: de, toroljenek. Ez volt a celom. :)

goyo · http://borda.ca 2006.02.14. 14:32:51

Öööö a többiek már nagyjából elmondták...

Abszolut szubjektiven:
Php/mysql-ben eléggé szépen meg lehetett volna oldani a "rétegeket" is (mondjuk egy smarty template engine-el fejbeverve). Jsp-ben picit könnyebb, php-ban normalis lekerdezesekkel es normalis cache rendszerrel (+ mondjuk eAccelerator-rel, meg testreszabott my.cnf-al), egy ilyen szerveren gyorsabban menne...ha mar ennyi javascript van, en nem fukarkodtam volna a mostanaban AJAX-nak nevezett megoldasokkal sem...(nem kellene ez az allando ujratoltogetes...) -> gyorsasag...

De nem is szoltam...lenyeg, hogy mukodik :)

Nagy Márton 2006.02.14. 20:11:35

A képek kezeléséval kapcsolatabn:
Sok-sok felhasználó még életében nem hallotta az a kifejezést, hogy resize. A mai divat digikamerák meg marha nagy file-okat készítenek és mindenki csak tölt fel vadul. Ezt az Isten szerverei se fogják tudni kiszolgálni.

Állítsatok be, vagy kép file méret korlátot (másutt már bevált a 300k), vagy a feltöltött képeket automatizáltan méretezzétek át mondjuk 600x400-ra (vagy akár 400x300-ra), 80%-os jpeg-ként mentve, minden extra infó kigyomlálva belőle. Egy embert fel lehet ismerni egy ekkora képről.

Nagy Márton 2006.02.14. 20:17:11

Bocsi, utólag fogtam csak fel én is, hogy sokadiknak írok a képátméretezésről.
Nem baj, legalább látják a gépházből, hogy sokakat érint a téma.

Peet 2006.02.14. 21:19:27

Dióhéjban annyit szólnék hozzá, a béta azért béta, hogy néha legyen mit fejleszteni rajta, néha nem elérhető és néha lassú. Ez természetes. A blogba commentelők többsége életében nem látott adatbázist, ne adj Isten szerveroldali programozást, szóval befe téma :D
Aki a php-t kérdezgeti állandóan az még életében nem használta/nem is tud róla/nem akarja használni az alternatív (bizonyos célokra sokkal(!) praktikusabb/gyorsabb) server side programozási nyelveket, rendszereket. Okoskodni nem illik olyan dolgokról amihez nem értünk :)
ASPzem már vagy 1000éve. :) Most már komolyabb projektekhez ASP.net és aki phpről átnyergelt az ismerőseim közül, nem bánta meg. Aki meg php buzi az meg az is marad. Ez megin olyan kérdés mint a melyik a jobb? : Pe*si vagy a C*ca Cola? Van akinek ez van akinek az van akinek mindegy és van aki meg sem érzi a különbséget. Bízzuk az iwiw team-re. Okoskodni minden laikus tud. Sok sikert a további JSP-s fejlesztésekhez!

a 2006.02.14. 23:59:01

uzleti logika. muhahaha. bocs de ez akkora bullshit hogy csak na, 99-00 tajan a boom idejen egy powerpoint prezentacioban jol hangzott, de ezzel etetni a szegeny hozza nem ertoket. lassuk be hogy meg az eredeti ertelmeben sincs komoly jogosultsaga egy iwiw szintu - bonyolultsagban- kicsi rendszerben.

crey 2006.02.15. 00:50:42

1.
OFF
Azt hiszem hogy meg kéne értenie embereknek, hogy addig amíg az wiw rendszer nektek térítésmentesen biztosít egy BÉTA szolgáltatást, addig nem állandóan fikázni kéne, meg hogy "mé csak 1 meghívót kaptam, ménem 10et?!". Drága barátom. Menj be a serverterembe, vigyél magaddal egy szép dualcoreos servert, húzzál magad után még egy 100mbites vonalat, ülj le, programozd le az egészet, és MAJD AKKOR LESZ 10 meghívód. . .
ON

2. Nem tudom, hogy a rendszer specifikáló blogrészletbe, hogy kerülnek bele ilyen meg olyan siránkozó hozzászólások.

3. Szerény személyem csak és kizárólag a php szerver oldali nyelvet ismeriés azzal is csak köszönő viszonyban vagyok. De mernem állítani, hogy létezik ekkora mennyiségü adatforgalom kezelésére alkalmasabb nyelv a php-nál. . .

crey 2006.02.15. 00:51:55

teszem hozzá fáradok, és a hozzászólásom, egy frissen picit összefüggéstelen lett, sorry. :(

Paleee 2006.02.15. 00:59:41

crey: itt az igazság!

Az iwiw ingyen van, KURVAJÓ, sluß! Eddig mindösszesen 2 meghívót küldtem el, ennek ellenére több mint 200 ismerőst találtam meg - köztük az egy évtizede nem látott osztálytársaimat is.

Ezek után merjen valaki panaszkodni, majd lesz ez még jobb is, és valóban, ottan van kedves professzorok: BETA ! ! ! Komolyan, a Faq-ba be kell írni lassan azt is, hogy mit jelent a BETA szó...

Dry 2006.02.15. 11:09:35

Szerintem nem kellene itt panaszkodni senkinek, örüljetek, hogy ez egy free szolgáltatás... aki meg olyan nagy okos, az csináljon egy wiw2-t, vegye meg a halom hardvert és írjon rá egy programot, és linkelje ide be!

Ami sztem még segíthetne, a képek számának korlátozása mellett, a képek mérete. Sztem egy 800x600-as, vagy max 1024x768-as kép elég, mindenki szépen látszik ebben a felbontásban is. Az ennél nagyobb képeket a rendszer automatikusan átméretezhetné.

Dry 2006.02.15. 11:30:29

Ahogy olvasgatom a blogot visszafelé... látom már páran feldobták a kép témát...:)

SnailMan - Tim András 2006.02.15. 12:33:56

Számomra nagyon érdekes a rendszer működése (programozó vagyok), és alig várom a leírás folytatását!

P.A. 2006.02.15. 17:17:49

egy kis technológiai komment:

szerintem nem én vagyok az első, akiben felmerül a kérdés: őszintén szólva nem lett volna egyszerűbb a csillagászati hardver (amivel még mindig lassú és akadozik) helyett/mellett egy (mondjuk) C/C++-ben írt cgi alkalmazás?
elismerem, hogy nem abban a legkönnyebb webfejleszteni, de azért a wiw (jelen funkciói) nem olyan rettenetesen összetettek. az mvc architektúrát abban is tarthattátok volna.
szerény véleményem szerint ha nagyon nagy a terhelés (mint nálatok), akkor egy ilyen "core" technológia elkerülhetetlen. az apache érdekes módon kiszolgál benneteket is, pedig minden oldalletöltést megkap, nem? ;-)

ja, és csatlakozom a template-es megjegyzéshez.

amúgy sok sikert a munkátokhoz és elismerésem...

P.A. 2006.02.15. 17:41:31

+csatlakoznék ahhoz a megjegyzéshez is, hogy AJAX-ot is lehetne használni - ha már a GMail is ezt teszi...

tz · http://www.looper.hu 2006.02.15. 20:54:48

Tovább, engem is érdekel! A mélyvíz is!
Aki meg azt mondja, a php jobb lett volna, hüje.

Raszler Tibor 2006.02.15. 23:12:28

Javaslatok:

- A családi állapot mellett, az a felhasználó, aki házas vagy "kapcsolatban" van - ha akarja - beállíthassa a párja iWiW-es linkjét is !

- Lehessen megnézni hogy kik szavaztak a városszavazáson arra a városra
amire a felhasználó (vagy akár bármely városra) - ugyanis itt olyanokat is meg lehetne találni, akik esetleg már nem azon a településen élnek, hanem másutt, de rá szavaztak. Az én városomra pl. jóval többen szavaztak, mint akiket a cím keresés alapján megtalálok!

- Lehessen megadni korábbi lakóhelye(ke)t is és ezekre mind keresni is lehessen ! Sok ember ugyanis több helyen is lakik az élete során, és mindenütt vannak/voltak ismerősei !

sex666 · http://www.kecske.net 2006.02.18. 00:43:14

nah sztem meg itt inkább a technikai jellegű kérdéseknek lenne helyük, nem a 'meghívós rinyálásnak', meg a 'sztem hülyék vagytok, hogy nem így csináljátok' blablának... Biztos nem Juli néni fejleszti a rendszert a zöldségesbódéból.. ennyi. Nagyon várom a folytatást, ha lehet, kicsit több részlettel :D
üdv iwiwnek

Kakuk 2006.02.27. 13:26:44

Ha nem is vágom ezerrel a témát, akkor is érdekel!! :o)
Meg az is érdekelne mikor kapunk még legalább 1 meghívót, mert a zasszony leüt, ha nem hívom meg.

Olajozott munkát a Gépháznak!!!

Üdv.:
Gábor

Kullimyster 2006.03.05. 10:36:56

Mijen Oper alatt dolgoztok? windows?, linux?, MacOS?,Solaris? Miben? (A "Miben?" az egy kérdés nem egy Oper.:D)

Hubert Balázs 2006.03.07. 15:15:38

ReÉ P.A

"őszintén szólva nem lett volna egyszerűbb a csillagászati hardver (amivel még mindig lassú és akadozik) helyett/mellett egy (mondjuk) C/C++-ben írt cgi alkalmazás?"


Igen, nem Te vagy az első aki ezt felveti :) De mindig elcsodálkozom azon, hogy komolyan gondoljátok...


Csak kis technológiai ismertetés: CGI esetén minden egyes kérésre új process-t indit a kiszolgáló. Emiatt hiába lenne gyors egy natív C kód, a már említett 1000 request/sec bizony 1000 CGI process indítást eredményezne... Ez pedig lényegesen erőforrásigényesebb.


Emiatt van az, hogy épeszű ember CGI-ben ilyen terheltségre nem ír alkalmazást.

És akkor még nem beszéltünk az in-process cache előnyeiről, amit egyből elvesztesz CGI alkalmazása esetén.



Szóval nem rossz választás a JSP, bár én inkább .NET -re tettem volna a választást, így komolyabb megfontolások nélkül. (az a szimpibb)


Ami pedig a PHP/MySQL híveket illeti: az sem használhatatlan eszköz, de szintén nem erre való...

Hubert Balázs 2006.03.07. 15:17:00

Ps: Amúgy miért kéri a rendszer az új hozzászóláshoz az e-mail címemet, amikor már be vagyok jelentkezve???

Era 2006.03.07. 23:00:57

Nekem tetszik, és lassan a vicc is megjön a blogba, ahogy szépen sorban olvasom a postokat :D
Mindenki nagyon okos, mindenki jobban tud mindent, én ezen mosolygok.
Viszont én is beálltam a sorba és véleményt nyilvánítok...
A technikai részekhez ugyan nem sok közöm (még tanulom), de nagyon érdekel!
Sok sikert a folytatáshoz!

Please add me to iwiwi - hungarianbear@hotmail.co.uk 2006.03.17. 16:18:11


Hi.
Sorry to bother you – I am looking for Hungarian friend and ask you to add me to your iwiw.hu friends list.
Please.
My email is hungarianbear@hotmail.co.uk
Thank you kindly.
Hungarian bear

pajko 2006.03.21. 10:49:51

Szabad tudni többet a szoftver-oldali megoldásról? Itt a használt frameworkokre gondolnék, mint például a használt MVC (ami gonolom nem struts, bár meglehet) illetve a business logic motorja.
Egy nagy teherbírást igénylő kereskedelmi rendszert kellene összehoznom, ami jelenleg még erősen tervezés alatti fázisban van, és ugye nem árt, ha tisztában van az ember a technológiai/technikai lehetőségekkel, mielőtt belevág egy ilyenbe.
Nálunk elsősorban az EJB3-t erőltetik a business logic-hoz, bár én szívesebben választanék vmi lightweight frameworkot, mint pl. spring.

Egyébként iwiw rulz. Sokan sajna nicsenek tisztában annak jelentőségével, hogy mekkora terhelés ér egyes esetekben egy ekkora rendszert. Rendben, valóban lassúnak tűnik néha az oldal, de nyilván nem véletlenül.
Azt pedig nem hiszem, hogy egy PHP, neadjisten CGI megoldás lenne olyan skálázható, hogy na van rá lehetőség, bekötök még egy gépet clusterbe, és hipp-hopp gyorsabb lesz az egész.

Kneifel András (id.) 2006.03.21. 12:51:24

Nem tudom, jó helyre írok-e. Két kérdésem van: I. Ha felteszek egy kérdést, a választ hogyan kapom meg: 1.; A megadott emailcímen 2.; belső üzenetként 3.; nekem kell "lejönnöm" és megkeresnem a választ is.
II. több ismerősöm is van, aki duplán regisztrált és a régebbi regisztrációhoz tartozó jelszót elfelejtette. Ez nem volna probléma, ha 1.; tudná, melyik emailcímével regisztrált 2.; a használt emailcím ma is élne. Az első kategóriába tartozók meg is érdemelnék, hogy "halottak" legyenek, a másodiknál kellene valami áthidaló megoldást találni pl. átváltani egy élő meghívóra [természetesen csak akkor, ha biztos, hogy a két (három?) regisztráció ugyanarra a személyre vonatkozik].
Ja, és egy észrevétel: A "közös ismerőseink" menüpont nem dob ki minden közös ismerőst, mi lehet az oka?
Szeretném, ha _ezért_ a válaszért akkor se kellene lejönnöm, ha egyébként igen. Megtennétek ezt az egy kivételt?

Tamas 2006.03.22. 17:31:05

nem bantaskepp, de 16 szerver es ilyen teljesitmeny enyhen szolva tulzas. egesz egyszeruen rosszul van megirva a kod. nincs optimalizalva. valoszinuleg nem voltatok erre felkeszulve. a rossz kodot (ertsd: optimalizalatlan) meg nem szegyen bevallani, max kellemetlen.

mi csinalunk/tunk nagyforgalmu oldalakhoz engineket, es perpill a legtobb szerver amit hasznal az egyik ugyfel az 5 darab. az is azert mert hulye :-) , 2 db-n boven elfutna az oldala ami 300.000 egyedi latogatot (es kb. 2 millio impressiont) general naponta. van rendszer ami napi 500k uniqot szolgal ki vigan (szinten 2 szerver), ujrairas es terhelesteszt alapjan az elmeleti kapacitasa kb. 10 millio.

masik rendszerunk napi 30 millio lekerest szolgal ki, szep nagy adatbazissal. szinten 2 szerveren fut. es meg mondhatnek pedakat.

szoval egesz egyszeruen nincs jol megirva a kodja az iwiwnek. hiaba hasznaltok amugy szep es jo dolgokat, ha nem hasznaljatok ki a lehetosegeit. bocs, de ez van.

u.i: a jsp amugy jo valasztas volt.

Tamas 2006.03.24. 16:54:14

nem egeszen korte+alma. inkabb amolyan jonatan vs. birs alma. ezert is irtam azt amit, hisz tudom hogy ket total kulonbozo dolgot hulyeseg osszehasonlitgatni. a mieink viszont "nagyjabol" hasonlo szaguak.

a 2 mill PI/ 300k uniq ugyfel rendszere. kb. egy eve atadtuk, hogy most milyen terheleskor mit muvel azt nem tudom.

viszont egy masik rendszerunk adatait pontosan tudom:

marc 16-i adat:

uniq 960.000
PI ~ 4 millio


napi csucsidoben nezve:

3000 statikus lekeres / sec
75 / sec dinamikus tartalom (kb 50k / lekeres ~ 3.6 MB /sec dinamikus tartalom)


22 megabyte / sec az adatforgalom


800 insert orankent egyszerre a db-ben
6-7 query / sec

feltoltes kb 100 MB / nap
rendszer: tomcat 5 / java 1.4.2 / jsp / sajat taglibek, filekiszolgalas threades apache



ez 3 szerver osszesen, amibol 2 csak a filekiszolgalo. az is azert ketto, mert a savszelesseget megeszi egy.
a rendszer azert tud egyaltalan letezni, mert mas a megkozelitese a problemanak, mint a klasszikus. mint pl. a tietek.


ugy nem letezhetne, vagy csak kb annyi es olyan komoly vassal mint nalatok. ehhez kepest a db gep 4GB ram, dual p4. masik ketto pedig fileszerver.

mondom, a problem ott van, hogy izombol akarjatok megoldani a dolgot, ami ennyi hattergeppel is tetulassu (felhasznaloi szemszogbol: remesen bosszanto) oldalt eredmenyez. mig, ha teljesen mas uton kozelitenetek, akkor ekkora gepparkkal el lehetne mukodtetni az index.hu+origo.hu+iwiw.hu -t es meg hely is maradna tancolni.

kozelitoleges szamitassal, ha a mi rendszerunk is ugy lenne megirva, mint a tietek, akkor ezen a rendszeren napi 12 millio query-nk lenne + napi 4 millio insert/update.

t 2006.03.25. 04:16:18

hi, szolt Tamas, hogy irt ide a blogba, s egesz egyszeruen nem birom megallni, hogy ne bofogjek bele egy picit.

raszantam az idot, atolvastam mind a harom topicot, megtudtam jopar dolgot; tobbek kozott azt is, hogy komoly munkatok van ebben a siteban.

en ugy latom kaptatok jopar hasznos tippet hogyan lehetne javitani, de nemigazan reagaltatok le oket. (file ket gepre feltolteni a kepeket, konvertalni - ez utobbi mostmar megy, stb).

kepeknel maradva, miert lehet feltolteni 8 megas fileokat is? miert nem droppoljatok a requestet, nem olvasva ki a filet? most itt vartam vagy 4 percet mire felert egy 8 megas mp3, s persze hogy kozli hogy hulyeseg volt.

most ha ezzel ilyen gazok vannak nem lenne egyszerubb berakni megegy gepet erre?
mivel konvertaltok vegulis?

masik tema a db. latom kenitek vagjatok a cache temat (somkmindenrol meg cska nem is hallottam), de nagyon nehezen tudom elkepzelni, hogy a kapcsolati halo felepitesen tul lenne sok hardwaret igenylo kveritek.
mondjuk igy latom, hogy a WIWD az egy sima opteron, de igy el nem tudom kepzelni mit csinalhat egy 8 procis tank amitol lassu a kereses.

remlik, hogy irtatok az 1000 http request az statikus, s dinamikusban kitoltok 40-50-et / sec.
ezekbol a lekeresekbol hany nyul db-hez? (cachelt db-hez, mindegy, db-hez)

teszem azt, megjelenik ez a ket oldal:

wiw.hu/pages/main/index.jsp
wiw.hu/pages/forum/forummain.jsp

uzenofal, aprok, egy-ket info szlunapokrol, uzenetekrol ,stb
hogy kerulnek ezek ide?



lehet leirtatok, de nem derult ki nekem, hogy mit csinal 9 darab dual opteron szerver? ez most komoly, hogy ezeket a kereseket kuldik tovabb?

ha ilyen szinten teljesitmenybeli problemaitok (vagy mas?) vannak akkor van ertelme mindig a legfrissebb adatokat mutatni?

mennyire hasznaljatok ki a java altal kinalt osztalyokat? a tapasztalat azt mutatja minnel inkabb annal lassabb lesz.

milyen modban fut a tomcat? server? ha igen probaljatok ki a client-et, nem minden esetben jobb az elobbi. nalunk valami +30-50%-ot hozott.

tovabba erdekelne az is, hogy miert fontos a userek altal feltoltott tartalom megkulonboztetese a tobbi statikus contenttol?


irtatok, hogy betekintes nelkul nem lehet megitelni egy rendszert, de elarulnad mi a fenenek kell 800 darab osztaly egy wiwre?
azt el tudom kepzelni, hogy az utkereso applet sokat visz, de 800 osztalybol meg lehet valtani a vilagot!




itt gondolkozom mar egy joideje, hogy mi foghatja meg az egeszet ennyire.
arra jutottam, hogy igazabol hasznaltok 4-5 szervert, a tobbit csak azert tartjatok fenn, hogy zavarja oket;)


nade komolyra forditva a szot.
amire gondolnek arrol kiderul, hogy betoltatok ala egy sima szervert, a DB-tek egy raketa, s a filekiszolgalasmeg nem ertem miert gond
(csinaltam elobb egy ab -n 1000000 -c 1000 102k-sfile.jpg tesztet, s 690 sec alatt lefutott terheles alatt allo egyik konktent gepen. a load 2.5-re ugrott fel,
s vegig stabilan szolgalt ki)

plz aruljatok mar el mi a szuk keresztmetszet, most a kod gyenge, vagy nem egy nyelvet beszel az infrastruktura?



amugy meg grat, negativ toltet nelkul mondhatom, hogy komoly melo 16 gepet osszehangolni, s atlatni mi mit csinal.

hanyan irtatok?

udv, t

ui: egy helyen korrigalnom kell T-t, a 75 lekeres / sec visz el 3.6Mbyteot, nem 50...

gerygrey · http://www.simmetria.hu 2006.04.07. 14:20:17

Nekem csupán azért nem szimpatikus a JS mert a telefonom webböngészője (Sonyericsson P900 + Opera) nem viszi, ami pedig jó lenne mert gépközelben ritkán vagyok mostanság, a teló viszont nálam van mindig, és remekül visz szinte minden oldalt, kivéve az iWiW-et :(

Atti 2006.04.20. 16:37:45

Szerintem jo lenne a kozos ismeros keresest kiboviteni azzal, hogy ne feltetlen en legyek az egyik:
Pl. ha ket volt oszitalytarsamat megtalatam, listazhassam az o kozos ismeroseiket, es maris megvan az osszes tobbi volt osztalytarsam is.
Vagy 2-3-4 ember kozos ismeroseit keresni ugy, hogy megadom hogy kozuluk legalabb hanynak (2/3/4-nek) ismerose legyen a megtalat emberke.
Igy foleg az uj belopok pikk-pakk megtalanak minden kozeli ismerosuket. Meg erdekes is lenne.

Atti 2006.04.20. 16:54:03

Szerintem jo lenne a kozos ismeros keresest kiboviteni azzal, hogy ne feltetlen en legyek az egyik:
Pl. ha ket volt oszitalytarsamat megtalatam, listazhassam az o kozos ismeroseiket, es maris megvan az osszes tobbi volt osztalytarsam is.
Vagy 2-3-4 ember kozos ismeroseit keresni ugy, hogy megadom hogy kozuluk legalabb hanynak (2/3/4-nek) ismerose legyen a megtalat emberke.
Igy foleg az uj belopok pikk-pakk megtalanak minden kozeli ismerosuket.
Meg szamomra amugy is erdekes lenne... jopar esetben hianyoltam ezt a funkciot...

inez 2006.07.21. 18:18:22

Helló !!! Küldhetne valaki meghívót.Ini86@freemail.hu

Lukácsné Veligdán Gabriella 2006.07.27. 21:43:08

SzIASZTOK GABI VAGYOK kECSKEMÉTRŐL ÉS HÁLÁS LENNÉK EGY MEGHÍVÓÉRT!

hecu 2006.07.28. 22:06:26

Sziasztok tudna valaki küldeni egy meghívót nekem?
Hálás köszönet előre is...

Kertai Emese 2006.07.30. 11:56:13

Sziasztok! Küldene nekem valaki egy meghívót? Előre is köszi!

Szabó Andrea 2006.07.31. 21:52:37

Hello!
Szeretném ha valaki szeretne és megajándékozna egy meghívóval!! Köszönöm!

tündi 2006.08.20. 23:04:54

sziasztok? đzeretnék csatlakozni én is,de ehhez szükségem lenne egy meghívóra.Tudna vki segíteni?Előre is köszönöm

zsolt 2006.09.03. 17:29:25

légyszi küldj egy meghívót józsa judit köszi

peti9999 2006.09.05. 16:44:40

Csá!

Szóval meghívót kell kérni!
Én is kérek szépen! Lecci, lécci, lécci

suni80@freemail.hu
Örök hála annak aki segít.

Encsy 2006.09.05. 18:34:16

Helló!Vki küldjön meghívót!!!!!!!!Légyszike!!!!!!!!!

dani 2006.09.13. 18:32:03

szerintem tök jó meg minden csak az a gáz,hogy a sok spur ismerösöm közül senki sem képes egy kurva meghivot küldeni.ha netán van valakinek egy felesleges meghivoja azt baromira tudnám értékelni.kösz. www.LuCiFeR29@freemail.hu

fruzsi 2007.01.14. 14:06:10

légyszi ha tud valaki küldjön nekem egy meghívót szükségem lenne rá köszike előre is!!!!!!!!!!!!!!
süti beállítások módosítása